یه قدم دیگر به سمت پایان جشنواره وب ایران

سخنانی از شایان شلیله, دبیر انجمن وب ایران در مورد اتفاقات بعد از انتخاب کاندیداها:

توی دفتر بودیم. پویا به محسن گفت احساس می کنم الان دیگه کاری ندارم و همه کار هام رو کردم. این دقیقا لحظه بود که دیگه داشتیم از دفتر می اومدیم بیرون. همه خبر ها رو توی سایت جشنواره و وبنا منتشر کرده بودیم. آره واقعا یه نفس راحت کشیدیم. انگار که یه بار سنگین روی دوش ما بود و برداشته شده بود.

 

این چند روزه اصلا رو به راه نیستم. بعد از شرکت رفتم قدم زدم. فکر کنم یک ساعت شد. قدم زدم و آهنگ گوش کردم. خونه که رسیدم. می دونستم که با یه حجم زیاد ایمیل مواجه هستم که وای چرا! وای ما نیستیم! توضیح بدید! جواب بدید! داوری اشتباه بوده! الکسا من بالاتر بوده! پیج رنک اون پایین بوده! من ولید کردم سایتم رو! من زودتر ثبت نام کردم! من چهار سال که سایت دارم! خلاصه همه جوی حرفی بود که توی ایمیل بود.

 

یکی میگه همه داوری ها اشتباهه چون من نیستم. یکی میگه اصلا معتبر نیست. یکی میگه فلان یکی میگه …

 

ببینید واقعا این داستان خیلی اهمیت داره. ما یه احساس بدی داریم. به خاطر جامعه ای که در اون زندگی می کنیم. همه این مدل جشنواره ها رو دیدیم و فکر می کنیم الان این ها که جشنواره برگزار کردن اینقدر خودشون رو بستن که دیگه واقعا آینده برنده و بازنده مهم نیست و اصلا منافع شرکت کننده ها دیده نشده. ولی واقعا خدایی یه کم بزرگ تر نگاه کنید. یکم واقعا صادقانه نگاه کنید. شاید شما از گذشته جشنواره وب ایران چیزی نمی دونید!!! شاید واقعا فکر می کنید که … نمی دونم واقعا چه فکری می کنید. ولی جشنواره وب ایران این دوره برای شخص من بعد از سال واقعا شیرینی خاصی داره.

 

پارسال خیلی دلم شکست از حرف و حدیث هایی که پشت جشنواره زده شده بود. ولی با این حال سرم رو بالا گرفتم و با افتخار گفتم خصوصی هستیم و مستقل هستیم. اشکالات رو قبول داریم و رفع می کنیم. امسال نه تنها ناراحت نیستم و نمیشم. بلکه بازم سرم رو بالا میگیرم و با افتخار میگم که تمام مشکلاتی که سال پیش مطرح شده بود رو رفع کردیم و با افتخار میگم که امسال هم مشکلاتی هست و اطمینان میدم که این مشکلات رو برای سال دیگه رفع می کنیم مثل سال پیش.

 

ولی واقعا شیرینی و لذت و افتخار اون هایی که برنده شدن رو خراب نکنید. جشنواره وب ایران تمام وب فارسی که نیست. خیلی ها نبودن توی جشنواره و خیلی ها هم برنده نشدن. جشنواره وب ایران فقط یک مقیاس از وب فارسی هست. خیلی ها هستن که اینقدر از وب درآمد دارن و اصلا جشنواره براشون ارزش نداره برنده بشن و یا بازنده. اون ها برنده های وب فارسی هستن. کسانی که توی وب برای خودشون حرفی برای گفتن دارن.

 

صادقانه یک نکته مهم رو بگم. بزارید جشنواره وب رو کنار. برنده بودن و بازنده بودن در جشنواره وب ایران مهم نیست. برنده بودن توی دنیای واقعی اهمیت داره. یه نگاه به لیست برنده های سال پیش جشنواره بکنید. شاید بیش از ۱۰ تا از سایت هایی که در جشنواره سال گذشته به دلیلی مشکلات مدیریتی و عدم وجود شرایط مالی مناسب دیگه بالا نیستن. تعطیل شدن.

 

یه کم به خودمون نگاه کنیم. نگین این برنده شد. چرا ما برنده نشدیم. خیلی ها برنده نشدن توی جشنواره وب ایران ولی سایت ها موفقی هستن. شما برنده شدن براتون مهم هست یا موفق شدن؟ برنده شدن توی جشنواره وب ایران به انتخاب ۷۷ نفر بود. به این ۷۷ نفر اصلا نگاه نکنید. این ها ادم های متخصص هستن. مهم این هست که شما ۷ میلیون کاربر ایرانی رو به سمت سایت خودتون بکشید و موفقیت نهایی شما اونجاست.

 

توی ایمیل واقعا نمیشه جواب تک تک رو داد ولی احساس می کنم اول از همه باید دید خودمون رو به جشنواره وب ایران اصلاح کنیم. همیشه برنده هست و همیشه بازنده هم هست. توی گروهی که ۱۲۳ تا سایت اومده نمیشه ۱۲۳ تا کاندیدد معرفی بشه و ۱۲۳ تا هم برنده. جشنواره واقعا یک پیام هست. پیام اینکه استاندارد بودن توجه به کاربردپذیری- طراحی دیداری و خیلی چیزای دیگه توی موفقیت شما می تونه مفید باشه ولی واقعا ملاک نباید جشنواره وب ایران باشه.

 

درسته که برنده شدن توی جشنواره توی چهار سال گذشته سال به سال اهمیت پیدا کرده و درست یا نادرست به ملاکی برای خوب بودن تبدیل شده ولی واقعا همه چیز نیست. دیگه این رو من برای دلداری شما که نمیگم. این رو دارم از درون جشنواره وب ایران میگم. که شما میتونید موفق باشید بدونه کاندید و یا برنده شدن در جشنواره وب ایران.

 

نکات خیلی زیاد هست و من واقعا خسته هستم. این مطلب رو نوشتم و قول میدم که تا روز برگزاری مراسم و حتی بعد از اون خیلی بیشتر از جشنواره وب ایران بنویسم که با واقعیت آشنا بشین. واقعا برنده بودن و توی لیست بودن اهمیت نداره. مهم برنده بودن توی دید کاربران شماست. اگه توی داوری جشنواره وب ایران توی لیست کاندید ها نیستین. با دعوت کاربران سایت خودتون برای شرکت در راگیری مردمی این پیام رو به ما بدین که کاربر ها شما رو دوست دارن حتی اگه داور های جشنواره شما رو دوست نداشته باشن.

 

اگه نقد دارین که واقعا نقد رو بنویسید. تمام اطلاعات و سیستم جشنواره هم بازه برای اینکه ببینید و کمک کنید که تمام مشکلات جشنواره وب ایران رفع بشه.

 

دیگه برای امشب کافیه. راه خیلی بزرگی برای موفقت در وب رو به رو داریم. بازم تاکید می کنم که جشنواره وب ایران هرچقدر مهم باشه نباید برای شما تبدیل به بت بشه. باید فقط یه چراغ باشه برای به سمت راه درست رفتن.

نوشته شده توسط شایان شلیله در گروه دیلی و روزانه، ۲۱ دی ۱۳۹۰

دیدگاهتان را بنویسید